zondag 9 oktober 2016

Varkensroulleau met cranberry-notenvulling en broccolipuree (zonder broccoli)

En gisteren heb ik het andere gerecht gegeten dat ik eerder deze week gemaakt heb, gebaseerd op dit recept.

Ook dit was een beste klus om te maken maar het was het waard.

Ik gebruikte de laatste oogst minitomaatjes uit eigen tuin. De broccoli liet ik achterwege want ik had nog wat sla.
In plaats van Doré-aardappelen had ik Frieslander-aardappelen (op de markt).
Het varkensgehakt was nergens te vinden, maar ik heb (bij de Keurslager want die vindt het niet erg een plukkie van 40 gram af te wegen) gewoon halfom gebruikt.
In plaats van de varkensfilet heb ik om economische redenen :) een schouderkarbonade gekocht want die was in de aanbieding. Het bot heb ik ingevroren voor de erwtensoep, later.
De kookroom werd crème fraîche, want dat had ik nog staan.
De cranberry-notenmix kwam van de markt en bevatte vooral pecan, macadamia, pinda en natuurlijk cranberry. Omdat het ongezouten was heb ik wat extra zout toegevoegd en dat bleek niet overbodig.

Oordeel: JUBELEND! Ik had het bewaard met de radijs en was bang dat die na een opwarmbehandeling niet meer te eten zouden zijn, maar dat viel allemaal erg mee! Het vlees was goed gaar, het gehakt heerlijk op smaak (check even of de cranberry-notenmix gezouten is, zo niet, voeg wat zout toe) en de tomaatjes waren ook zalig.

De aardappelpuree heb ik dus zonder broccoli gemaakt, maar met een flinke draai uit de pepermolen. Heerlijk!

Het vooruit-koken voor meerdere dagen is me tot nu toe uitstekend bevallen! Inmiddels heb ik het Jumbo-tijdschrift in huis, waar veel appelgerechten in staan. Aangezien ik kilo's appels heb geoogst ga ik daar volgende week mee aan de slag. Ik heb al ge-experimenteerd met de paddenstoelquiche (zonder appel), nog niet geproefd maar de geuren beloven veel goeds...!

(ik realiseer me dat fotograferen van voedsel hachelijk is, maar ik wil toch mijn resultaat laten zien ;) )
















Het originele recept van de varkensrouleau en puree:

Met noten kan je zoveel meer doen dan ze los uit het handje
eten. Noten geven een lekkere bite aan een gerecht. Tijdens de
uitzending van Over smaak valt te twisten van vorige week stond
onze leverancier Jan Gotjé centraal en maakte de winnaar een
heerlijke cranberry-notenvulling voor de roulleau.

Gebaseerd op het recept van de winnende kookclub

40-45 min, veel handelingen

Pan met deksel 2x, ovenschaal 2x, koekenpan, vershoudfolie, kleine satéprikkers 2 p.p., ovenschaal, hoge kom met staafmixer, aardappelstamper

Voedingswaarden 919 kcal | 44 g eiwit | 66 g koolhydraten | 51 g vet, waarvan 19 g verzadigd | 12 g vezels
Ingrediënten voor 1 persoon:
Doré aardappelen (g) 250
Radijs 3
Cherrytomatenmix (g) 100
Broccoli (g) 125
Cranberry-notenmix (g) 25
Verse bladpeterselie (takjes) 2
Varkensgehakt (g) 40
Varkensfiletlapje 1
Kookroom (el) 3
Zwarte balsamicoazijn (tl)* 1
Olijfolie (el)* 1
Roomboter (el)* 1
Peper & zout* Naar smaak

1 Schil of was de aardappelen (doré) grondig en snijd in parten.
Kook in 10 - 12 minuten, afgedekt, in een pan met deksel. Giet af en laat
uitstomen.

2 Snijd ondertussen de radijs in plakjes, bewaar apart en halveer de
cherrytomaten. Doe de cherrytomaten in een ovenschaal en besprenkel
met de zwarte balsamicoazijn en de helft van de olijfolie. Bewaar apart.

3 Kook 400 ml water per persoon in een pan met deksel voor de broccoli.
Snijd de bloem van de broccoli in roosjes en de steel in blokjes. Kook de
broccoli in 8 - 10 minuten gaar en laat uitstomen.

4 Verwarm de oven voor op 180 graden. Hak de cranberry-notenmix en
peterselie fijn. Meng de cranberry-notenmix en de helft van de peterselie
door het gehakt. Vorm van het gehaktmengsel dunne worstjes, ter grootte
van het filetlapje in de breedte. Verhit de overige olijfolie in een koekenpan
en bak het worstje 7 minuten, op middellaag vuur, rondom bruin.

5 Leg een stuk vershoudfolie op het varkensfiletlapje en sla de filet
met een koekenpan plat. Verwijder het folie, bestrooi met peper en
zout en leg het gebakken worstje erop. Vouw de filet dicht en maak de
randen vast met 2 kleine satéprikkers, dit noemen we een varkensroulleau.
Leg in een ovenschaal en bak gedurende 25 - 30 minuten in de oven. Zet de
cherrytomaatjes na 10 minuten bij de roulleau in de oven.

6 Doe de broccoli in een hoge kom. Voeg de kookroom toe en pureer tot
een gladde puree. Stamp de aardappelen fijn met de roomboter. Meng de
broccolipuree met de aardappelpuree en breng op smaak met peper en
zout.
7 Meng de radijs door de warme cherrytomaten en snijd de varkenroulleau
in plakken. Serveer de varkensroulleau met de puree en de cherrytomatenradijsmix.
Garneer met de overige peterselie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten