dinsdag 4 oktober 2016

Hoe beviel de venkel-peensoep?

Gisteren heb ik drie gerechten gekookt, zodat ik de komende dagen even vooruit kan. Via Facebook is me gevraagd of ik niet alleen de recepten wil neerzetten, maar ook hoe het smaakte.

Dat is prima!

Nou is smaak iets heel subjectiefs. En ik ben een lastige eter ;) maar ik vind het wel een goed idee en dus trap ik af met wat ik gisteravond heb gegeten: de venkel-peensoep.

Het zat vorige week in een Hello Fresh-box, en ik heb er wat dingetjes aan versleuteld. Zo heb ik met de aubergine wat restjes ontbijtspek meegebakken. Overigens viel het sommigen ook op dat er best veel vegetarisch bij zat. Ja, dat is misschien wel opmerkelijk, want ik ben een vleesliefhebber! Maar kennelijk ben ik meer flexitariër dan ik altijd heb gedacht ;) Maar goed, gisteren dus wat stukjes spek toegevoegd.

Ik ben namelijk altijd wat huiverig voor dit soort verantwoorde herfstsoepjes. Vaak zit er pompoen, aardpeer, zoete aardappel, pastinaak en/of wortel in, en hoe veggie-en-seizoensgebonden dit ook mag zijn, ik vind het niet lekker, dat zoetige. Vorig jaar heb ik een pompoensoepje opgeleukt door te garneren met een restje knapperig gebakken spekjes en daar knapte zo'n herfstsoepje echt gigantisch van op.

Vandaar dus de keuze om het niet veggie te maken.

En hoe smaakte het?

Uitstekend, maar wel met een kanttekening. En daar komt de kieskeurige zeikerd weer boven: ik vond de topping van aubergine qua mondgevoel niet prettig. Beetje wee. Het gevoel van natte wattenpropjes. Aubergine op zich vind ik geen probleem (zalig, van de BBQ of grill met tijm, geitenkaas en een drupje honing!) maar in dit recept vond ik het een overbodige, niet zo prettige extra.

Maar verder was het een soepje dat ik vaker wil maken! De pompoenpitjes waren juist weer wel erg prettig, zo had je niet helemaal het idee dat je aan de Olvarit zat ;) en de koriander maakt het helemaal af (ik ben dol op vers korianderblad). De theelepel sambal geeft het net even een prettig  prikkeltje. Misschien dat ik volgende keer Hindoestaanse kerrie erdoor doe in plaats van de Marokkaanse, maar met de Marokkaanse was ook niks mis.

Samengevat: de soep was uitstekend, ondanks de auberginetopping, en ik denk dat het zelfs zonder uitgebakken spekjes wel in de smaak was gevallen. We gaan 'm vaker maken! Maar de aubergine laat ik er uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten