dinsdag 18 oktober 2016

Gnocchi met buffelmozzarella en aubergine uit de oven

Het is weer tijd voor een oud recept van de maaltijdbox! Dit gerecht kon je in 2014 met ingrediënten van HelloFresh maken. Het meeste had ik in huis, behalve de gnocchi, verder heb ik de buffelmozzarella vervangen door de goedkope supermarktmozzarella.

De gnocchi kwamen van Xenos en was met truffel. Heerlijk, die aardse smaak!

Het maken was erg eenvoudig. Het originele recept vind je hier. Na bereiding was er echter een probleem: het was veel en veel te vet. Als ik het weer zou maken, zou ik veel minder olie gebruiken, bijvoorbeeld de aubergine inkwasten met wat olie en dan bestrooien met peper en zout. Als het geheel in de oven gaat heb je ook nog het vet van de gesmolten kaas en dat maakt het geheel vetter dan ik prettig vind.

Met keukenpapier heb ik de boel nog zoveel mogelijk proberen te redden, maar veel vet was al in de aubergine getrokken. Jammer! Die heb ik er dan maar uitgevist.

De rest was gelukkig nog prima te eten. Ik merk dat ik erg blij word van kerstomaatjes uit de oven, dus die ga ik sowieso wat vaker gebruiken.

Nota bene: het recept is voor 2 personen, ik heb de helft genomen, en minder gnocchi omdat die nogal zwaar vallen bij me.

Aubergine ¾
Knoflook (teen) 1
Cherrytomaten (g) 250
Gnocchi (g) 400
Oregano (tl) 1
Buffelmozzarella (g) 1
Basilicum (blaadjes) 4
Olijfolie (el) 2
Roomboter (el) ½
Peper & zout Naar smaak

1. Verwarm de oven voor op 220 graden. Snijd de aubergine in
de lengte doormidden en vervolgens in plakken van maximaal
een ½ cm dik. Leg de plakken op een bakplaat of ovenschaal
met bakpapier, meng met de olijfolie, peper en zout en bak in
de voorverwarmde oven tot de overige ingrediënten klaar zijn.

2. Kook ondertussen water voor de gnocchi in een pan met
deksel. Pel en snijd of pers de knoflook. Snijd de cherrytomaten
doormidden.

3. Kook de gnocchi, afgedekt, in 4 minuten gaar of tot deze
boven komen drijven. Spoel daarna af onder koud water.

4. Verhit ondertussen de roomboter in een wok of hapjespan en
bak de cherrytomaten, knoflook en de helft van de gedroogde
oregano 3 minuten. Voeg de gnocchi toe, breng op smaak met
peper en zout en bak nog 3 minuten.

5. Haal de aubergine uit de oven. Voeg de gnocchi toe en schep
goed om. Verklein de mozzarella en verdeel over de ovenschaal.
Strooi de overige oregano erover en besprenkel eventueel met
olijfolie.

6. Zet de ovenschaal terug in de oven voor 5 – 10 minuten.
In principe is het gerecht na 5 minuten gaar. Houd je het langer
in de oven, dan resulteert dit in meer gesmolten mozzarella.

7. Spoel de basilicumblaadjes af en scheur klein. Verdeel
het gerecht over de borden, garneer met de basilicum en
besprenkel eventueel met extra vierge olijfolie.

Per portie circa: 676 kcal • 28 g eiwit • 95 g koolhydraten •
20 g vet (12 g verzadigd, 8 g onverzadigd) • 8 g vezels

35 - 40 minuten

Bakplaat of ovenschaal met bakpapier • pan met deksel •
wok of hapjespan

Wist je dat mozzarella een kaas is die helemaal niet hoeft te rijpen en dus meteen gegeten kan worden?
Let je op je energie-inname? Dan is mozzarella een perfect alternatief voor gewone Goudse kaas. Het is namelijk, door het hoge vochtgehalte, minder calorierijk en je kunt het zelfs vergelijken met een 20+ kaas.

Heb je veldsla over van de lentesalade? Garneer dit gerecht met veldsla voor een frisse smaak.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten