zaterdag 8 oktober 2016

Voor u gemaakt en geproefd: Kippendij met paddenstoelenmix, bataatcrème en rode wijnsaus

Ik heb er weer eentje gemaakt, een heerlijk recept van HelloFresh:

Kippendij met paddenstoelenmix, bataatcrème en rode wijnsaus

Hier kun je het origineel downloaden.

Ze beschrijven het zelf als "een culinair hoogstandje in de HelloFresh Box, gebaseerd op het prijswinnende gerecht van het tv-programma ‘over smaak valt te twisten’. Het kost je wel wat meer tijd maar het is een goed recept om je kookkwaliteiten te tonen. In dit gerecht zit een paddenstoelenmix van Koolen, onze paddenstoelen leverancier. Die een mix heeft samengesteld voor de duxelle die je in dit recept zelf maakt."

Ik heb het recept hier en daar wat aangepast, want Koolen met zijn paddenstoelenmix zit hier niet om de hoek ;) en ik had nog een aangebroken doosje champignons. Ook heb ik minder bataat genomen en de puree op smaak gebracht met wat paprikapoeder "Rosenscharf" (de pittige versie die je o.a. in Duitsland kunt kopen).
De hoeveelheden zijn voor 1 persoon. De pistache heb ik op de markt gekocht, daar zijn ze helemaal niet moeilijk als er zulke kleine hoeveelheden moeten worden afgewogen. Ze hadden zelfs kant en klaar gepelde!
En verder heb ik geen boter door de saus geroerd, want dat zat ook al door de puree, pondjes die door mondjes gaan, weetjewel ;) Het was er niet minder lekker om! 
Tenslotte heb ik de runderbouillon vervangen door groentebouillon omdat ik het niet in huis bleek te hebben.

Vorige week had ik vrij makkelijk te maken gerechtjes, dit was wel wat meer werk. 
Punt 4 en 5 in het recept zou ik hebben omgekeerd. Eerst die bataat, dan de wijnsaus lijkt me tijdtechnisch praktischer.

En de smaak? 

Ik ben niet zo'n fan van zoete groenten (bataat, pompoen en zo), maar als puree was het wel te doen en het vleugje pittig van de Rosenscharf vond ik de smaak goed doen, ook al stond het niet in het recept. Gecombineerd met de wijnsaus was het een hit, maar met die saus kun je zelfs stoeptegel nog lekker maken!
Kipdijfilet heb ik nog niet zo lang geleden ontdekt, het is steviger en ook vetter dan de bekende filets. Voor dit soort recepten is het wel geschikt, maar ik vind het niet veel lekkerder of beter dan kipfilet. Maar ook niet slechter.

Het was zoals ik al zei wel een werk om te maken, maar vooral vanwege de hemelse wijnsaus en de topping met de deels in de saus meegetrokken duxelle en pistache was het het méér dan waard! Zelfs de door mij niet zo geliefde bataat is tot de laatste hap opgegaan. 

Ik kan het ook aanbevelen als feestgerecht, bijvoorbeeld met kerst!


Foto: HelloFresh
Sjalot 1
Knoflook 1
Paddenstoelenmix (g) 175
Pistachenoten (g) 10
Kippendij 1
Tijm (tl) ½
Rozemarijn (tl) ½
Laurierblad ½
Rode wijn (ml) 100
Bataat (g) 300
Olijfolie (el)* ½
Roomboter (el)* 1½
Runderbouillonblokje* ¼
Peper & zout* Naar smaak

1 Verwarm de oven voor op 180 graden. Snipper de sjalot en snijd
of pers de knoflook fijn. Snijd de paddenstoelenmix fijn en hak de pistachenoten
grof. Snijd het dikke gedeelte van de kippendij met een scherp mes
open tot een platte filet en bestrooi met peper en zout.

2 Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak de kippendij op hoog vuur,
in 3 - 4 minuten lichtbruin. Haal uit de pan en bewaar in een ovenschaal.
Fruit de helft van de sjalot en de helft van de knoflook 1 minuut in dezelfde
koekenpan op middellaag vuur. Voeg de paddenstoelenmix, tijm en rozemarijn
toe en bak 3 - 4 minuten. Breng op smaak met peper. Laat het
mengsel, wat je een duxelle noemt, uitlekken in een fijne zeef.
 
3 Verdeel de helft van de duxelle over de kippendij en bestrooi met de
pistachenoten. Bak 17 - 20 minuten in de oven.
 
4 Verhit ondertussen 1/3 deel van de roomboter in dezelfde koekenpan en
fruit de overige sjalot en overige knoflook 1 minuut. Voeg het laurierblad
en rode wijn toe. Verkruimel het bouillonblokje erboven en voeg 100 ml
water per persoon toe. Breng aan de kook en laat op middelmatig vuur
inkoken tot een kwart.
 
5 Schil of was de bataat grondig en snijd in parten. Zorg dat de bataat
net onder water staat in een pan met deksel, breng afgedekt aan de kook
en laat 10 – 12 minuten koken. Giet af, bewaar het kookvocht en laat
uitstomen. Stamp de bataat tot een puree met 1/3 deel van de roomboter.
Voeg eventueel wat kookvocht toe. Breng op smaak met peper en zout.
 
6 Zeef de rode wijnsaus en giet terug in de koekenpan. Snijd de overige
koude roomboter in blokjes en roer op het laatst door de rode wijnsaus
op laag vuur. Verwijder het laurierblad en meng de gezeefde uitjes door
de overige duxelle in een ovenschaal en zet de laatste 3 minuten bij de
kippendij in de oven om op te warmen.
 
7 Verdeel de bataatcrème over de borden. Leg de kippendij met de duxelle
erbij en schenk de rode wijnsaus erover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten