zondag 4 september 2016

Simpel avondprakje

Het was leuk, maar wel heftig, dat knallen tijdens de barbecue van de Bruisdagen. Ik heb de meegekregen vegaspiesjes op de Weber gegooid, deels uitgedeeld, deels ingevroren en deels opgegeten deze week. Ze hebben een goede bestemming gekregen!

Het was sowieso al een drukke week. Koken schiet er dan een beetje bij in. Maar we doen natuurlijk wel ons best om het toch een beetje gezond te houden.

Zo heb ik afgelopen week een deel van de vegaspiesjes verwerkt in een snelle champignonwok. Aldi verkoopt goedkope champignons en als je geluk hebt, zitten daar kleintjes tussen. Die vind ik het lekkerst (ze smaken natuurlijk allemaal gelijk, maar qua mondgevoel vind ik ze het lekkerst ;) ).
Peterselie en tijm haal ik uit de tuin.
Verder droge sherry (tip: sherry is geweldig om mee te koken, bevries overgebleven sherry in ijsklontjeszakjes) en knoflook. Als je wil kun je dat uitbreiden natuurlijk met roerbakgroenten, een uitje en zo, maar ik hield het simpel.

Knoflook hakken of door de pers halen (ik vind enigszins grofgehakt het lekkerst en heb pas geleden gehoord dat ze zo het best smaak afgeven) en met de takjes tijm (die ik heel laat) roerbakken in wat olie. Dan de champignons erbij en roerbakken. Afblussen met de sherry. Dan de gegaarde (eerder al op de BBQ gedaan) vegablokjes erbij en nog even goed doorroerbakken.

Op je bord doen, tijmtakjes eruit vissen (die hebben inmiddels smaak genoeg afgegeven), garneren met verse peterselie, en serveren met bijv. een salade (in mijn geval een snelle komkommer-tomaatsalade).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten