woensdag 21 september 2016

Spaghetti met een spinazie-tomatensaus en olijven

Dag 2 van de "ik kan zelf ook wel zo'n maaltijdbox maken"-uitdaging!

Ik was verrast toen ik vanmorgen ontdekte dat drie van de vier gerechten uit de veggiebox komen. Ik ben nogal een carnivoor namelijk ;) Nou heb ik niks tegen veggie, ik doe het wel vaker, maar het verraste me wel.

Gisteren had ik de nasi met kip, dus vandaag was veggiedag met spaghetti. Ik heb wel een paar veranderingen gedaan: de volkorenspaghetti heb ik vervangen door andere volkoren pasta, en de olijven kon ik niet vinden. Let op: ik kwam er pas tijdens het koken achter dat de olijven even in hun eigen olie moeten worden gebakken, ik had ze uit een potje op vocht. En dat gaf nogal spektakel tijdens het bakken. Leve het spatscherm...

Hoewel ik de hoeveelheid pasta al naar 50 g (drooggewogen) had teruggebracht had ik er teveel aan. De tomatensaus is ook heel veel, echt superveel, maar die kun je eventueel invriezen.

Zelf heb ik er nog een knoflookteen doorgedaan (meebakken met de ui).

Door de spinazie is de saus na staafmixeren wel wat bruinig. Misschien kunnen kinderen hierover gaan muiten? Maar de smaak is, mede dankzij het scheutje balsamico, goddelijk!

Hier is het originele recept.

Deze spaghetti is een echte klassieker met een twist. De spinazietomatensaus
maak je zelf en serveer je over de volkoren spaghetti.
Deze garneer je met olijven die je kort bakt met verse oregano,
wat zorgt voor een heerlijke geur in de keuken. De olijven
in oregano-olie hebben een verrassende smaak.

Een klassieker met een twist!

Voedingswaarden 643 kcal | 22 g eiwit | 74 g koolhydraten | 26 g vet, waarvan 5 g verzadigd | 13 g 

 * Zelf toevoegen
Rode ui ½ 
Leccino olijven (g) 25
Verse oregano (takjes) 3
Spaghetti integrale (g) 90
Tomatenpassata (ml) 200
Bladspinazie (g) 100
Parmigiano Reggiano (g) 10
Extra vierge olijfolie (el)* ½ 
Olijfolie (el)* 1
Zwarte balsamicoazijn (el)* ½
Peper & zout* Naar smaak

1 Kook 500 ml water per persoon in een pan met deksel voor de
spaghetti. Snipper de rode ui. Ris de oreganoblaadjes van de takjes en
snijd fijn.
 
2 Kook de spaghetti, afgedekt, 10 - 12 minuten. Giet daarna af, besprenkel
met extra vierge olijfolie en breng op smaak met peper en zout. Laat
zonder deksel uitstomen.
 
3 Verhit ondertussen de olijfolie in een wok of hapjespan en fruit de rode
ui 2 minuten op laag vuur. Voeg de tomatenpassata en bladspinazie toe,
zet het vuur middelhoog en laat al roerende in 3 - 4 minuten slinken. Voeg
de zwarte balsamicoazijn toe en breng op smaak met peper en zout.
 
4 Schenk de tomatensaus over in een hoge kom en pureer met een
staafmixer tot een gladde saus. Schenk de saus terug in de wok of hapjespan
en houd warm op laag vuur.
 
5 Verhit een koekenpan op hoog vuur en bak de olijven, inclusief de olie,
samen met de oregano 2 minuten. Voeg eventueel nog extra olijfolie
toe om aanbranden te voorkomen.
 
6 Verdeel de spaghetti over de borden en schep de saus erover. Garneer
met de Parmigiano Reggiano, oregano-olijven en eventueel de olie uit de
pan naar smaak.
 
Tip! Houden de kinderen aan tafel niet van olijven? Door deze apart te
bakken kun je ze verdelen over de borden van de liefhebbers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten