dinsdag 20 september 2016

Hello Fresh, de doe-het-zelfversie

Ik vind ze zo lekker, die gerechten van Hello Fresh! Maar voor een eenpersoonshuishouden met een kleine honger is het bijzonder onvoordelig. Toch miste ik de recepten en ingrediënten enorm, ikvond ze bijna altijd lekker, er werden regelmatig bijzondere dingen gebruikt die je anders niet zo snel pakt, en vooral, als ik tijdens drukke of vermoeide dagen wat extra structuur nodig heb, erg makkelijk: de ingrediënten liggen klaar en je hoeft alleen maar het recept te volgen.

De recepten staan bijna allemaal online en ik besloot een experiment. Ik koos een paar recepten van deze week en besloot uit te zoeken of ik bepaalde ingrediënten in aangepaste hoeveelheden kan halen.

Bijvoorbeeld, ik had een klein beetje walnoten, parmezaanse kaas aan en verse spinazie nodig. We hebben hier gelukkig nog een groentezaak en een noten/kaaswinkel. Ik legde hen uit wat ik van plan was en of ze het niet vervelend vonden dat ik belachelijk kleine hoeveelheidjes kwam halen. Nou, dat was geen probleem! En zo kreeg ik 50 g spinazie, een puntje parmezaan en een klein zakje walnoten mee!

Per kilo natuurlijk duurder dan in de supermarkt, maar ik ken mezelf, ik koop dan een grotere voordelige zak (die weer duurder is dan dat kleine beetje), vergeet de aangebroken verpakking (ja, sommige vaardigheden zijn een zwart gat voor me, op een gegeven moment moet je daarmee om leren gaan als je een halve eeuw hebt geprobeerd jezelf te verbeteren ;-) ) en dat is zonde van het geld én van de spullen.

Dus ik heb nu een klein zakje walnoten, spinazie, een enkele kleine biet, een enkele kleine gele paprika (ging per gewicht), de cranberry-pittenmixture vond ik bij De Tuinen (heet tegenwoordig anders) waar ik het zelf kon scheppen! Een losse Conference-peer, dat soort dingen.

Ik heb natuurlijk ook nog dingen thuis liggen die ook meekomen in de maaltijdbox, zoals de kruiden en specerijen en zo, en voor de pasta gebruik ik mijn eigen volkorenversie. Maar al met al heb ik voor vier maaltijdboxgerechten zo'n 15 euro aan ingrediënten gescoord. En dat vind ik netjes.
Moet alleen nog wat rucola (helaas niet los te krijgen, kleine zakjes waren ook uitverkocht).

Ik moet hier en daar wel concessies doen, omdat dingen er niet zijn. De bijzondere olijven komen gewoon uit een potje. De bijzondere pasta is dus volkorenpasta. En de daikoncress kon ik nergens vinden en heb ik achterwege gelaten.

De uitvoering van het eerste gerecht schrijf ik straks op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten