woensdag 7 september 2016

Bangkok appeltaart

Voor mijn verjaardag heb ik de Bangkok Appeltaart van Rudolph van Veen gemaakt. Je begint met koekjes, boter, cashew en pinda's.

Ingrediënten

Bodem

  • 250 g koekjes
  • 80 g pinda's
  • 80 g cashewnoten
  • 100 g boter

Rijstvulling

  • 200 g rijst
  • 200 ml melk
  • 200 ml kokosmelk
  • 6 blaadjes gelatine
  • 50 g suiker

Gewokte appels

  • 6  appels
  • olie
  • 3 el rietsuiker
  • 1  limoen
  • 100 g ongezouten pinda's
  • 2 el kokosrasp 

Hak de koekjes en noten en meng ze met de zachte boter.
Druk het koekmengsel in een met plastic folie beklede taartvorm en laat het stevig worden in de koelkast.
Kook de rijst en meng met de helft van de melk en de kokosmelk. Breng in een pan de andere helft van de melk aan de kook. Week de gelatine in koud water en voeg deze toe aan de warme melk, samen met de suiker en roer dit door de rijst. Laat afkoelen in een taartvorm die is bekleed met plasticfolie, minimaal 2 uur in de koelkast. Schil de appels en snijd ze in blokjes. Verhit een scheut olie in een wok en wok de appels met de rietsuiker. Rasp de limoen, pers het sap uit boven de appels en laat afkoelen. Leg de afgekoelde gelei van kokosmelk en rijst op de koekjesbodem (mijn 2 centen: dat valt nog niet mee!) en leg hierop de gewokte appel. Bestrooi de taart met pinda’s, kokosrasp en limoenrasp.

Dit recept komt uit de aflevering over Bangkok van het programma The Taste of Life Travel. De foto's zijn van mij :)


Mijn twee centen

De suiker heb ik vervangen door gula jawa (palmsuiker).
De koekjes werden kokosbiscuitjes.
Qua boter voor de kruimelbodem is de opgegeven hoeveelheid aan de krappe kant: hij valt bij mij uit elkaar.
Qua rijstvulling (ook hier gebruikte ik gula jawa als suiker) zou ik de volgende keer paprijst of zo gebruiken. De combinatie van rijst met kokos-gelatinepudding vond ik geen beste.
Qua kokosmelk: gebruik die met zo min mogelijk "stukjes", ze stollen bij afkoelen tot een harde vetlaag, niet smakelijk, en het kostte me nogal moeite die laag eraf te krijgen (is wel gelukt).
Qua pinda's: persoonlijk vind ik wél gezouten pinda's in combinatie met de zoete appels een goddelijke combinatie!
En ook bij de appels ging gula djawa.
Verder gebruikte ik een vierkante springvorm. Vraag me niet waar ik die vandaan heb, waarschijnlijk is het een aanbieding geweest van Xenos of Action en ik ben er al jaren heel gelukkig mee ;)

Tip: investeer in een zesteur, zo'n ding waarmee je ragfijn citrusschil kunt raspen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten