zondag 4 september 2016

Ha gao, nog niet perfect

Ik heb de afgelopen tijd het hele internet afgeschuimd op zoek naar Ha Gao-recepten (garnalendimsum) en ook filmpjes. En ik heb ontdekt dat er net zoveel methodes zijn als er Chinezen zijn.


Het is in de meeste, maar niet alle, gevallen, met een kookdeeg als basis (die methode heb ik toegepast). Maar ik zag ook filmpjes waarbij men de bloem in net gekookt water deed (net van het vuur) en zelfs met gewoon koud water. Ook gebruikte men hetzelfde zakje als ik had, maar ook mengsels met tarwebloem en maïzena.

Nota bene: als je op youtube gaat zoeken naar recepten: ten eerste is de schrijfwijze van Ha gao één van de vele, ten tweede moet je er altijd "dumplings" bij zetten anders kom je bij gayfilmpjes uit :O

Zoveel verschillende methodes, dus ik dacht: laat ik beginnen met de in taka-taka-Engels vertaalde aanwijzing op het zakje Ha Gao-meel (2/3 rijstbloem, 1/3 tapioca; er zijn nog veel meer mengsels mogelijk heb ik geleerd).

Ik heb het recept door vieren gedeeld, dat komt neer op 100 g meelmengsel en 125 ml water. Volgens het pakje moet je er na het koken sesamolie doorheen doen, in veel filmpjes zag ik dat de olie er gelijk met het water in ging. Het meelmengsel mengt makkelijk met het water en klontert niet.

Dankzij de tapioca wordt het al gauw een dikke pasta. Iets te dik misschien? Het werd heel lastig om te hanteren, en ik moest de olie er nog doorheen kneden! Dat deed ik met een vork en een lepel want het was natuurlijk gloeiend heet. Het ging niet lekker, het werd wat ongelijk van structuur en deed vervelend. Ai...! Maar goed, we kijken wel waar het schip strandt.



Na flink wat kneden (vergeet geen bloem te gebruiken tegen het kleven, volgens het pakje) zat de olie er doorheen. Ik heb het volgens voorschrift tot een rolletje gevormd en een kwartier afgedekt laten rusten. Daarna zette ik de stoompan op het vuur en ging de vulling bereiden.

Basis is garnalen, vlees, knoflook, zout, suiker en ve-tsin. Ik heb plakjes ham voor op brood gebruikt, daar zit al vaak zout, suiker en ve-tsin in, dus heb ik het verder niet gebruikt. Alles goed fijnhakken tot het een puree is.

Snij de rol deeg in plakken, en maak elke plak zo dun mogelijk. Leg er vervolgens een lepeltje puree op. Ik had absoluut niet de pretentie om de perfecte dimsumvorm te maken, eerst maar eens kijken of het basic ging lukken, dus ik maakte er halve maantjes van, drukte de randjes op elkaar en sneed overtollig deeg weg. Dat viel niet mee want de vulling kwam al snel door het deeg heen tijdens het dichtvouwen. Ergens was hier iets niet goed gegaan!

Ik heb de dumplings 5 minuten laten stomen en zonder al teveel verwachtingen heb ik ze daarna uit de pan gevist. De mooiste minst mislukte heb ik op de foto gezet. Hij glom wel net zo veelbelovend als de échte...!

En toen was het moment van proeven daar. Deeg kon nog iets dunner, maar dat was wegens de ongelijkheid niet goed mogelijk (volgende keer proberen niet te koken, maar aan kokend water net van het vuur af toevoegen). Maar toch viel het niet tegen! Het had van buiten de glanzende zachtheid van een echte Ha Gao (al was het mondgevoel bij het kauwen wat wisselend door de ongelijkheid, zoals verwacht), en de vulling was perfect gebonden en prima op smaak!

Maar dat deeg, dat ga ik verder uitzoeken, dat was niet zoals het hoorde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten