dinsdag 20 september 2016

Kruidige nasi met groenten, kippendij en spiegelei

Dit gerecht zit deze week in de Hello Freshdoos en is het eerste gerecht van vier dat ik ga maken met spullen die ik om voor mij praktische reden (zie vorige blog) zelf heb gekocht. Ik dacht nog een pak zilvervliesrijst te hebben, maar dat bleek notenrijst met vruchten te zijn en dus minder geschikt. Gelukkig had ik nog kookgerst uit Duitsland en dat deed het ook prima! Ook kon ik nergens daikoncress krijgen.

Het recept is hier te downloaden als PDF-file, een deel van de tekst zet ik hieronder neer, met kanttekeningen van mijzelf erbij. Nota bene: ik neem zelf minder dan de eenpersoonshoeveelheden die zij aanhouden! Je krijgt er namelijk flinke porties van!

Ik ben dus iets afgeweken van het recept, maar ben tevreden met het resultaat! De groente had nog een bite, omdat ik het door de keukenmachine had gehaald was het korrelig van van structuur, wel prettig. Ik ben niet echt een groenteliefhebber, maar op deze manier verwerkt krijg ik het wel weg!

Kruidige nasi met groenten, kippendij en spiegelei
Met zelfgemaakte bloemkoolrijst

De bloemkool in dit gerecht snijd je in kleine kruimels; wij noemen
het bloemkoolrijst. Dit geeft niet alleen een heerlijke smaak,
maar zorgt ook voor een lichtere structuur dan bij rijst. Handig
voor wie niet zo van groente houdt, want deze witte bloemkool is
nu volledig verstopt tussen de rijstkorrels.

30-35 min gemakkelijk
Voedingswaarden 722 kcal | 37 g eiwit | 81 g koolhydraten | 26 g vet, waarvan 10 g verzadigd | 8 g vezels
 
Ingrediƫnten voor 1 persoon:
Zilvervliesrijst (g) 85
(dat werd dus kookgerst...)
Knoflookteen 1 
Verse gember (cm) 1 
Bloemkool (g) 150
Kippendijstukjes (g) 100
Peen (gesneden) (g) 75
Komijn (tl) 1
(de gemalen versie, ook bekend als djinten)
Currykruiden (tl) 1
Vissaus (ml) 5
(bijv. nuoc nam)
Vrije-uitloopei 1
Daikon cress (el) 1
(die heb ik achterwege gelaten wegens niet te vinden)
Groentebouillon (ml)* 175 (ik heb voor de gerst meer gebruikt volgens voorschrift. Maak de bouillon gerust van een blokje of zo)
Roomboter (el)* ½
Ketjapsaus (el)* 1
(ik had die in de hoekige witte flessen, is mijn favoriet!)
Zonnebloemolie (el)* ½
Peper & zout* Naar smaak

1 Bereid de bouillon in een pan met deksel voor de rijst. Voeg de rijst toe
en kook, afgedekt, 12 - 15 minuten. Giet daarna indien nodig af en laat
zonder deksel uitstomen.

2 Snijd of pers ondertussen de knoflook fijn. Schil de gember en snijd
fijn. Snijd de bloem van de bloemkool tot kruimels en de stam in even
kleine stukjes.

3 Verhit de roomboter in een wok of hapjespan en roerbak de kippendijstukjes,
knoflook en gember 5 minuten op middelhoog vuur.

4 Voeg vervolgens de peen, komijn en currykruiden toe en roerbak 3 minuten.
Voeg de bloemkool, rijst, vissaus en ketjap toe en roerbak 5 minuten.
Breng op smaak met peper en zout.

5 Verhit de zonnebloemolie in een koekenpan. Bak 1 spiegelei per persoon
en breng op smaak met zout en peper.

6 Verdeel de nasi over de borden. Knip de cress los en garneer
hiermee de maaltijd. Serveer de nasi met het spiegelei.

Tip! Heb je een keukenmachine? Hak de bloemkool fijn door een
aantal keer kort op de pulseerknop te drukken. Dit is ideaal als je dit
gerecht voor meer dan 2 personen kookt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten