woensdag 30 november 2016

Paddenstoelen-kastanjetaart

Ik heb al tijden een blikje kastanjepuree op de plank staan, ooit gescoord met een 35% sticker, hoewel het blikje nog lang niet op de datum was. Maar die datum komt wel steeds dichterbij. Tijd voor actie dus.

Ik vond na flink wat googlewerk (nee, ik hoef geen kalkoen te vullen en nee, ik zoek ook niets zoets) een recept van Jamie Oliver: paddenstoelen-kastanjetaart. Het is een taart geschikt voor diverse diëten, waar ik echter niet aan doe. Daar heb ik dus wat aan gesleuteld. Zo ben ik lekker lui uitgegaan van taartdeeg van Jumbo.

Als paddenstoel gebruikte ik de herfstmix, ook van Jumbo. Daar zit Koningsoesterzwam in, een dikke paddenstoel die ik ooit eens in Frankrijk op vakantie heb gevonden. Heeft een stevige bite en een lekkere smaak! Ik zie ze nog veel te weinig in de winkel, helaas, ik ben er dol op!

De ingrediëntenlijst had nog meer uitdagingen, zo kon ik nergens bessengelei vinden. Vroeger zat die nog wel in dozen met kuipjes met verschillende soorten jam, maar tegenwoordig niet meer. Ik heb een flesje bessensap (bij de bakspullen, ongezoet) gekocht, het halve flesje vermengd met wat groentebouillon en knoflookpoeder, op smaak gebracht met wat peper en wat lobbig gemaakt met aardappelzetmeel.

De sojaroomkaas werd een klein pakje Monchou. Ik heb sowieso de ingrediënten wat verminderd, omdat ik hier geen acht man heb rondlopen ;)

Hoe heb ik het aangepakt?

Ik bekleedde een springvorm met het deeg (rol het wel dun uit, restjes kun je eventueel gebruiken voor een deksel; vergeet geen "luchtgat" te maken!) en ging aan de slag met de vulling: uitje snipperen en fruiten in wat olie. Geraspte wortel, fijngesneden knoflook, tijm en een deel van de in stukken gesneden paddenstoelen toevoegen en op laag vuur bakken tot het zacht is en de vloeistof verdampt.

Roer de monchou en de kastanjepuree er doorheen. Maak op smaak met peper en zout (en ik heb er nog een snuf paprikapoeder Rosenscharf doorheen gedaan ;) ).

Vul de vorm met het mengsel en ban 35-40 minuten (eerder 40 dan 35, merkte ik). Haal de taart er dan weer uit en zet even weg onder een laagje aluminiumfolie.

Dan de bessensaus. Ik heb dus bessensap met een drupje olijfolie verhit (olie om het smeuïg te houden... Was een gokje). Toegevoegd groentebouillon (van een blokje) en een goede draai peper. Ik heb wat aardappelzetmeel (maïzena mag ook maar dan wordt het troebel) met wat bessensap gemengd om een dun papje te maken.

Vervolgens maak je de garnering. Met de kastanjepuree zag het het nogal onsmakelijk uit, maar met verse kastanjes zal dat beter gaan. Ik heb de rest van de paddenstoelen in stukken gesneden (de Koningsoesterzwam moet je niet al te fijn snijden), wat knoflook in stukken in olijfolie gebakken, de paddenstoelen erbij, de kastanjepuree en gedroogde cranberry (De Tuinen, daar kun je ze zelf scheppen) erdoor en op smaak gebracht met peper. Ik heb, omdat het nogal stevig werd vanwege de puree, e.e.a. verdund met een scheut sherry die ik nog had (bevroren in ijsklontzakjes!). Had ik het in huis gehad, dan had ik port gebruikt, maar dit werkte ook. Toch denk ik dat verse kastanjes een beter effect hadden.

Garneren met de laatste nog eetbare peterselie uit mijn plantenbakken.

Resultaat: een smakelijke taart (al zou het, ik kan het niet genoeg zeggen, met verse kastanjes nog beter zijn geweest!). De saus was aangenaam zuur (ik hou ervan!) en de cranberries in de garnering voegden ook echt wat toe. Indien ik weer iets dergelijks met kastanjepuree uit blik zou moeten maken, dan zou ik de puree misschien wat losmaken met slagroom (calorietjes...) of rode port.

Een recept waar je nog lekker op voort kunt borduren!

NOTA BENE:

Ik had dus kastanjepuree uit blik. Ik ben geen blikfan, maar het was te doen. Toch weet ik zeker dat het met verse kastanjes vele malen lekkerder zou zijn geweest! Maar het was het experiment waard!
(foto: jamiemagazine.nl)

Originele recept:

(waar ik dus vanaf ben geweken!)
8 personen
• 230 g glutenvrije bloem
• ½ tl xanthaangom
• 60 g plantaardige margarine
• 60 g shortening (bijv. Crisco)

Vulling
• 1 grote ui
• 2 tenen knoflook
• 5–6 wortels, geraspt (450 g)
• 250 g kastanjechampignons
• 360 g gepelde kastanjes
• 2 el olijfolie
• 1 tl gedroogde tijm
• 225 g sojaroomkaas
• 2 el knoflookolie
• 250 g bospaddenstoelen
• 2 el gedroogde cranberry’s
• klein bosje bladpeterselie

Rodebessensaus
• 1 el knoflook- of walnootolie
• 1 el rodebessengelei
• 300 ml hete groentebouillon
• 1 flinke el maizena, gemengd met 2 el water

 1 Verwarm de oven voor op 180 ºC en schuif er een grote bakplaat in. Begin met het maken van het deeg. Zeef de bloem en xanthaangom boven de mengkom van de keukenmachine, voeg de margarine, shortening en wat zout toe en laat de machine draaien met behulp van de pulseerknop tot het mengsel de substantie van broodkruimels heeft. Als je geen keukenmachine hebt, doe je de ingrediënten in een grote kom en snijd je ze met de vlakke kant van een mes door elkaar.

2 Voeg 2 el koud water toe en gebruik de pulseerknop (of roer met een bot mes, als je het deeg met de hand maakt) tot het mengsel samenhang vertoont en een deeg vormt. Doe het deeg in een grote kom en vorm er met je vingertoppen en bal van. Kneed het deeg dan ongeveer 2 minuten lichtjes of tot het soepel en elastisch is.

3 Maak er een bal van en leg die tussen twee stukken vershoudfolie. Rol de deegbal dan uit tot een cirkel die iets groter is dan de taartvorm en niet dunner dan 3 mm. Trek het bovenste stuk vershoudfolie eraf en keer het deeg voorzichtig om in een taart- of vlaaivorm (ø 23 cm). Trek het tweede stuk folie eraf en duw de deegcirkel voorzichtig in de rand van de vorm, vul eventuele scheurtjes op met deeg en druk het plat met je vingertoppen. Snijd de rand bij en houd de deegbodem zolang apart.

4 Snipper de ui fijn, pers de knoflook en rasp de wortels. Snijd de steeltjes van de kastanjechampignons en snijd ze in rondjes. Halveer 240 gram van de kastanjes.

5 Verhit de olijfolie in een koekenpanvoeg de uisnippers toe en fruit ze op laag vuur tot ze zacht zijn. Voeg de geraspte wortels, knoflook, tijm en champignons toe, en bak ze op laag vuur tot ze zacht zijn en alle vloeistof van de champignons is verdampt.

6 Roer de roomkaas en gehalveerde kastanjes er voorzichtig door, tot de kaas zachter is geworden en er een romig mengsel is ontstaan. Voeg zout en peper naar smaak toe, schep de vulling op de deegbodem en strijk debovenkant glad. Plaats de taart op de bakplaat en bak hem 35-40 minuten op de bovenste richel van de oven.

7 Neem de taart uit de oven en leg er alufolie over om hem warm te houden.

8 Voor de saus: verhit de olie en rodebessengelei in een kleine pan. Roer ze door elkaar tot je een glad mengsel hebt. Voeg de hete bouillon toe, breng dit alles aan de kook en roer de maizena erdoor. Laat de saus onder voortdurend roeren zachtjes koken tot je de gewenste consistentie hebt.

9 Scheur tot slot de bospaddenstoelen in stukjes, hak de rest van de kastanjes in kleine stukjes en hak de peterselie fijn. Verhit de knoflookolie in een koekenpan en bak hierin de bospaddenstoelen op laag vuur. Roer de stukjes kastanje,
cranberry’s en peterselie erdoor en schep het mengsel over de taart voor een decoratieve topping. Warm de saus op en geef die bij de taart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten