zondag 6 november 2016

Aspergekrabsoep uit de voorraadkast

Ik had zin in een lekkere en makkelijke zondagse lunch. In mijn database vond ik een recept waarvoor ik alleen maar in de voorraadkast hoefde te duiken. Het is een variatie op haaienvinnensoep.

- potje asperges
- blikje krab (lag een tijd geleden ernstig afgeprijsd bij de Aldi maar was nog wel een tijdje houdbaar)
- een groentebouillonblokje
- een lepel aardappelzetmeel (dit gaat vaak een beetje op gevoel)
- 2 geklutste eieren
- witte peper, knoflookpoeder, eventueel wat ve-tsin voor een beetje China syndrome ;)

Ik heb ongeveer 750 ml water gebruikt, plus het lekvocht van de asperges en de krab. Let op: in krab uit blik zitten vaak plastic-achtige stukjes, vis die er zoveel mogelijk uit! Snij de asperges in éénhapsstukjes.

Breng water en lekvocht aan de kook en los het bouillonblokje er in op. Blokjes zijn vaak voor 500 ml soep, maar door de krab en het lekvocht is het m.i. al hartig genoeg.

Doe asperges en krab erin en laat op temperatuur komen. Breng op smaak met witte peper (mag ook zwarte maar witte "oogt" wat mooier) en knoflookpoeder en eventueel, als je er tegen kunt, een snuifje ve-tsin.

Los het aardappelzetmeel op in een beetje water, roer door de soep zodat het een klein beetje "body" krijgt.

Kluts de eieren goed los. Doe het vuur uit (belangrijk!) en maak een vertikaal-roerende beweging met je vork, pollepel of eventueel eetstokjes terwijl je geleidelijk het ei in de soep giet. Ik heb ondervonden dat dit allemaal echt essentieel is om vlokkig gestold ei te krijgen!

Je kunt het eventueel garneren met bieslook of bosuitjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten