dinsdag 29 november 2016

Zomersoepje in winterse tijden

Oeps! De winter heeft stevig toegeslagen met matige vorst. De kruiden staan in de tuin met een wit rijplaagje. Straks maar de laatste blaadjes peterselie afplukken!

In de vriezer vond ik nog de restanten van de afgelopen zomer. De rabarbercompôte, gezoet met aardbeien. En aspergebouillon. Véél aspergebouillon!

Dat komt zo. Ik was in juni in de Grote Stad, waar de markt veel goedkoper is dan hier in het dorp. Hier kost de groente net zoveel als in de supermarkt, maar dáár kon ik moeiteloos asperges van een euro de kilo kopen. Dat is hier ondenkbaar! Ik heb dus stevig ingeslagen.

Nou hou ik vooral van de kopjes, met de rest kun je al snel je tanden vlossen en dat vind ik niet lekker. Ik heb de rest van de asperges dan ook gekookt en door de groentedraaizeef gehaald, ik ben gek op soepjes en het maakte, samen met gekookt ei, gesneden ham en een goede hand vol peterselie, een stevige zomersoep. Die is inmiddels op.

Van het afsnijsel heb ik destijds een sterke bouillon getrokken, alleen op smaak gebracht met wat zout. Eigenlijk een basic bouillon waarmee ik nog alle kanten op kon. Die heb ik ingevroren voor koudere tijden. En vanmorgen heb ik een bakje uit de vriezer gehaald.

Een tijd geleden vond ik in de supermarkt diepvrieszalmfilet die per stuk was verpakt, voor een heel redelijke prijs. Asperge met ham en ei is een klassieker, maar met zalm is ook niet te versmaden. Er ligt inmiddels een pakje naast de aspergebouillon te ontdooien.

Dat maak ik vanmiddag op smaak met wat peper en de laatste peterselie uit mijn tuin. Nog even nagenieten van de zomer...!

Ik zoek nog wel een manier hoe ik in de winter peterselie, koriander en basilicum binnenshuis kan laten overleven. Ook al verpot ik het direct, het kwijnt al gauw weg....  Te weinig licht misschien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten