woensdag 7 december 2016

Kasten leegeten!

Ik ben er zo eentje die wel eens vergeet wat ze in huis heeft, en erger nog, al aangebroken heeft. Of van alles invriest en het vergeet omdat het onverhoopt ergens onder- of achterin de la belandt. En tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat ik daarom wel eens ingrediënten heb moeten weggooien terwijl dat niet nodig was als ik ze tijdig had verwerkt.

Daar ben ik beter op gaan letten.

Afgelopen weken heb ik bijna al mijn kant en klaar (zelfgemaakt) diepvriesvoorraad opgegeten. Asperge- en pompoensoep, pastasaus van verse groenten...

Deze week ben ik begonnen met mijn "ongekoelde" voorraad. Ik heb veel voorraad, voornamelijk kruiden en droge ingrediënten als rijst en pasta. Maar die zijn ook niet eeuwig houdbaar. Op zich viel het nog wel mee deze keer, qua "spullen op datum", maar ik vond wel een voorraaddoosje met aangebroken pakken rode linzen en spliterwten. Tijd om daar een basissoepje van te maken.

Rode linzen koken stuk en hebben een heel eigen, kruidige smaak. Ik heb de linzen en erwten opgezet met wat water (weeg even hoeveel peulvruchten je hebt en kijk op de verpakking hoeveel water er dan bij moet) en bouillonblokjes (1 per 300-500 ml). Dat is de basis. Het moet stevig zijn als goeie snert.

Ik heb het ingevroren, op een klein beetje na. Dat eet ik vanavond met wat uitgebakken spekjes.

Simpel kan soms zo lekker zijn...! ;)

Deze blog staat ook op mijn gastblog op 52 Weken Spaarchallenge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten