vrijdag 26 augustus 2016

Zelf rijstnoedels gemaakt

Ik heb 2 delen rijstbloem, 1 deel tapiocameel en 3 delen water gebruikt en een snufje zout. Overigens zag ik ook l kant en klaar gemengd rijst-tapiocamengsel voor dit doel en voor dimsums (in het bijzonder de Ha Gou dimsum, waar ik ook een recept van blijk te hebben) in dezelfde verhouding! Qua prijs maakt het niet zo bijster veel uit.

Verder gebruikte ik een 22 cm springvorm omdat die zo mooi in mijn grote pan paste, die zette ik op een ring die ik in de toko heb gekocht.


Rijstbloem en tapioca lossen probleemloos op in het water, met als maïzena dat doet. Je krijgt dan een substantie die sterk aan melk doet denken. Om uit te proberen doseerde ik met de 15 ml-lepel van mijn maatlepelsetje.
Waar ik tegenaan liep: pan bleek iets scheef te staan! Ik ga binnenkort eens kijken hoe ik de boel waterpas kan krijgen. Hierdoor werd een deel iets te dik, dat is niet zo lekker. Het moet echt zo dun mogelijk worden anders is het of je te gare inktvis zit te eten. Gelukkig was dit maar een klein deel van de ontstane "flens".

Het is een kleverig werkje om het geheel los te krijgen. Zoals je ziet heb ik me niet helemaal aan de regels gehouden omdat ik een vorm met "bobbeltjes" heb gebruikt, maar ik kan zo snel niet iets beters vinden. Mijn ovenschalen zijn te groot of te klein. Gelukkig zijn de bobbeltjes niet heel erg storend gebleken. Maar het hoort natuurlijk niet ;)

Zó komt hij er dan uit. Zo zie ik ze ook in de meeste filmpjes, hoewel ik ze ook als keurig platte "pannenkoek" zag verschijnen. Snij ze nu een reepjes of stukjes.

Ik heb er een lik hoisinsaus en shiraccha bij gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten