zaterdag 20 augustus 2016

Keuken uit de jaren vijftig en zeventig

Wat een feest van herkenning, die arbeidershuisjes in het Openluchtmuseum! Het granieten aanrecht en de betegelde gootsteen, elke vijftiger kent het nog wel. En is zo'n aanrecht niet veel handiger dan zo'n modern kunststof blad, dat snel krast en waarop je je hete pannen niet kunt zetten?

En wat veel Brabantia! Iedereen had volgens mij die metalen wandrekjes in zwart met planken in primaire kleuren, broodtrommels, pedaalemmers... Die trouwens stevig aan de prijs waren. Ik kreeg vorige week van een vriendin het boekje "Baby Boomers" van Jack Botermans en Wim van Grinsven en daar stond een advertentie in uit die tijd, van Brabantia zelf. Diezelfde pedaalemmer als op de foto kost 16,75 (in guldens; in euro's zou dat bijna 8 euro zijn), en dan heb ik het over pakweg 40 jaar geleden!

Ik miste wel het eten uit die tijd. KingCorn brood. Of de concurrent, Bums Dwarsgebakken (wat is in vredesnaam "dwarsgebakken"? Als beelddenkend kind kwam ik er maar niet uit!). En chocoladehazelnootpasta met échte hazelnoten er doorheen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten