donderdag 12 september 2019

Karameltaart met walnoten (of pecannoten)

Ik heb een oude, niet meer actieve blog van mijzelf gevonden waar nog wat recepten op stonden. Te leuk om niet te delen!

Hier vond ik het recept van een heerlijke karamel-walnoottaart! Ik heb pecannoten gebruikt i.p.v. walnoten.

En ik raad je aan niet zulke grote punten te snijden als op de foto, want je hebt er een hele maaltijd aan...!
Foto komt van de originele site (BeautyChef). De tekstopmaak verspringt wat, ik weet even niet hoe ik dat moet verbeteren, maar het is nog wel leesbaar ;)

De ingrediënten voor de taart, met een springvorm van een doorsnede van ongeveer 24 cm.
• 175 gram bloem
• 150 gram witte basterdsuiker
• 125 gram fijne (kristal) suiker
• 125 gram koude beter
• 100 gram gepelde walnoten
• 125 ml slagroom
• 200 gram chocolade
• 1 ei
• 1 vanillestokje
• mespunt zout
We beginnen met het maken van het deeg. Zeef allereerst de bloem. Meng dit met de basterdsuiker, de boter en het mespunt zout.
Kneed dit goed samen tot een samenhangende deegbal.
Maak er twee deegballen van en laat deze rusten. Zet ze in een overdekte kom in de koelkast voor ongeveer een halfuurtje.
Kraak vervolgens de walnoten, zorg dat je ongeveer 100 gram hebt. Je kunt ook al gepelde walnoten kopen in de winkel, maar verse zijn natuurlijk wel het lekkerst!
Daarna is het tijd om de walnoten fijn te hakken, je kunt ze zo fijn hakken als je zelf wilt. Het lekkerst is wel als je ze niet héél groot laat, anders zitten er zulke grote brokken walnoten in je taart. Zelf heb ik ze in een theedoek gelegd en er vervolgens met een harde kom op geslagen – kan ook met een pan ofzo, haha!
Dan is het tijd voor de karamel. Maar… Laten we eerst de oven alvast voorverwarmen. Je verwarmt de oven voor op 180 graden. Ook kun je alvast de springvorm invetten, of er bakpapier tussen doen.
Maar voor nu: de karamel. Doe de suiker in een pan en zet het gas heel zacht. Zorg ervoor dat je de hele tijd blijft roeren met een houten pollepel.
Als het goed is, zie je de suiker steeds verder karameliseren. Wanneer de suiker heel snel bruin wordt, blus je deze af met een eetlepel heet water. Hierna schenk je de slagroom bij de karamel. Dit laat je koken totdat de suiker is opgelost. Ook schraap je het vanille stokje uit, dit doe je bij het mengsel.
Je moet echt enorm goed opletten bij het maken van de karamel, deze kan namelijk heel erg snel aanbranden!
Dan is het tijd om de walnoten bij de karamel te gieten. De walnoten laat je maar heel even meekoken. De pan haal je dus al na hooguit één minuut van het vuur af.
Dan is het tijd om het deeg uit te rollen. Dit ging bij mij niet zo heel soepel, omdat ik niet lang genoeg had gekneed. Daarom heb ik de onderkant er gewoon in gedrukt. Als de bodem bedekt is met het deeg giet je het walnoten-karamel mengsel eroverheen.
Dit ziet er echt net uit als macaroni met kaas, of iets. Het lijkt in ieder geval niet op een taart, haha. Dat komt omdat ik de andere helft van het deeg eroverheen heb verkruimeld, omdat het niet goed wou lukken met het uitrollen. Maar dat is niet erg.
Het gelige wat je ziet, is ei. Je klopt namelijk een ei los met een eetlepel water, dit strijk je over de bovenkant van de taart heen. De oven zal nu wel voor verwarmd zijn, zet de taart nu voor ongeveer 30 tot 40 minuten in de oven.
Dan is het tijd voor de laatste stap. Het smelten van de chocolade! Dit kun je au bain marie doen (een kom boven heet water), in de magnetron of gewoon in een pan. Het laatste heb ik gedaan. Ik heb er elke keer wat melk bij gegoten, totdat het vloeibaar genoeg werd. Je moet hierbij wel oppassen dat het niet verbrandt!
Je hoeft de chocolade nu alleen nog maar over de taart te gieten, en te wachten totdat de chocolade is gestold.
Bon appétit! Uiteindelijk heb je een heerlijke taart met karamel, walnoten en chocolade. Het is een harde taart – het doet ook een beetje denken aan een harde koek. Het is dus geen taart met een cake-achtige substantie. De karamel wordt namelijk hard, evenals het deeg. De chocolade is dan nog het meest zacht. Let er dus op dat je de taart niet langer in de oven laat staan dan nodig, anders wordt ‘ie te hard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten