zaterdag 24 december 2016

Kerstdiner: pâté en croûte (vlees in een korst)

Kerst. Het roept bij een boel mensen een flinke stress op. Opgescheept zitten met de familie, drukte, dingen die nog moeten worden afgerond (en de vakantie begint dit jaar pas op 24 december...) en tot overmaat van ramp ook nog dat kerstdiner...!

Ik doe daar niet aan mee. Tenminste niet op een manier die me tegenstaat. Nou ben ik gelukkig gezegend met een leuke familie, dat helpt al een boel mee. En wat de kerstdis betreft: ik vind kerst nou net het geschiktste moment om eens dingen uit te proberen...!

Als je dat ook graag wil, in de eerste plaats voor je eigen plezier en niet eens om eens groots en meeslepend uit te moeten pakken ("moeten" is een rotwoord), en je niet laat meeslepen door al die andere "moeten", kan kerst een heel leuk feest worden! Als ik hier kerst vier met mijn (inmiddels uitwonende) kinderen leg ik mezelf niet de extra stress (en kosten) op van mooie nieuwe kleren en allerlei bling, maar ik draag mijn mooiste huispak en stort me enthousiast op het keukengebeuren. Basis is de tafelgrillplaat die ik al jarenlang heb, al de aandacht gaat naar de bijgerechten!

Eén van de onderdelen dit jaar is een pâté en croûte. Ofwel een vleespastei. Ooit heb ik ergens, bron onbekend of vergeten, een recept opgegraven dat ik met wat aanpassingen heb gemaakt vandaag, en ik heb ook al geproefd.

Enkele weken geleden ben ik met trein en fiets net over de grens gegaan omdat het vlees daar goedkoop is en het is wel een lange reis, maar ik maak er meteen een fiets-uitje van ;-) Ik had zwijn, letterlijk, want het toch al goedkope varkensvlees dat ik nodig had was ook nog eens extra afgeprijsd! Verder had ik cognac nodig. Dat is duur, maar in Duitsland koop je voor een paar euro een fles Weinbrand dat goed vergelijkbaar is. Plus nog wat onderdelen om Lebkuchen te bouwen, maar dat is weer een ander verhaal ;-)

Eenmaal thuis maakte ik de marinade volgens recept en vroor dat met (deels gemalen) vlees en al in, gisteravond heb ik het ontdooid en vanmorgen verwerkt.

Een andere aanpassing is, dat ik me de moeite van het zelf deeg maken wilde besparen en gebruik heb gemaakt met plakjes deeg voor hartige taart van Koopmans. Ik had een paar plakjes over, die heb ik met kaas en ham opgerold, met ei bestreken en 40 minuten in een oven gelegd, dat was mijn lunch vandaag ;)

Ik heb een glazen cakevorm gebruikt en 80 minuten op 190 graden gebakken (combimagnetron), maar daar hadden misschien toch nog een paar minuten bij gekund. De bodem was net niet "soggy" (ik kijk veel The British Bake-Off), maar een paar minuutjes meer had geen kwaad gekund.

De smaak is geweldig! De drank is niet overheersend en de jus d'orange geeft het een lekker accent!
Qua afwerking en presentatie ben ik geen held, maar het gaat tenslotte om de smaak. Ja toch? Niet dan?

Recept


Patés worden 1 à 2 dagen van tevoren gemaakt!!!

Voor het deeg:
300 gr bloem
125 gr koude boter of margarine
1,5 eierdooier
1-1,5 dl koud water
10 gr zout

Voor de vulling:
450 gr iets doorregen varkenslappen
100 gr varkenslever
150 gr mals, mager varkensvlees, in repen gesneden
1 plak ham van 100 gr
zout, peper, snufje tijm, laurierblad

Voor de marinade:
1 à 2 lepels cognac
1,5 dl sinaasappelsap

Om te bestrijken:
1/2 eierdooier, losgeklopt met water
Voorbereiding
Houd 1/4 van de bloem achter.
Doe de rest van de eierdooiers en het zout in een kom.
Snijd de boter met rwee messen in zeer kleine stukjes door de bloem.
Voeg zoveel koud water toe, day een samenhangend deeg ontstaat. Kneed dit door. Maak er een deegbal van en laat deze enkele uren, afgedekt, in de koelkast rusten.

Maak nu de marinade van het sinaasappelsap en cognac.
Bestrooi repen varkensvlees met peper en zout en marineer ze gedurende enkele uren. Het vlees zonodig eenmaal keren.
Draai nu de varkenslappen en de lever door de vleesmolen.
Voeg aan de vleesmassa peper, zout, tijm en de overgebleven marinade toe en vermeng alles tot een smeuïg geheel.
Vet de vorm in. Het deeg uitrollen met een deegroller en de achtergehouden bloem.
Rol een lap die voldoende groot is om de cakevorm aan alle zijden te bedekken.
Houd voldoende deeg over voor een deksel. De hoeken kunnen met water aan elkaar geplakt worden.

Bereidingswijze
Doe nu de helft van de vulling in de vorm en duw deze wat tegen de zijkant omhoog, zodat een holte ontstaat.
Leg in deze holte eerst de repen ham en daarna de repen varkensvlees.
Doe vervolgens de rest van de vulling in de vorm en leg hierop het laurierblad. (Onthoud de plaats, zoday u het laurierblad bij het aansnijden kunt verwijderen.)
Vouw de opstaande randen deeg losjes over de vulling en plak hierop het deegdeksel met water vast.
Snijd in dit deksel met een puntig mesje twee openingen ter grootte van een 10 Eurocent muntstuk, waardoor het vocht tijdens het bakproces kan ontsnappen.
Snijd van de deegresten een versiering, bijvoorbeeld in de vorm van een bloem en plak deze met water op het deksel vast.
Bestrijk het geheel met eierdooier, losgeklopt met water.
Bak de paté en laat ze daarna afkoelen.
Stort hem op een plank; 1 dag op een koele plaats laten staan alvorens gem aan te snijden.

Serveertips
Serveren in plakken van ca. 1 cm dik gegarneerd met zilveruitjes, augurken of olijven.

Infra Turbo oven: Temperatuur 185 C
Plaats: onderin
Tijd: 75-85 minuten

Infra oven:
Temperatuur: 210 C
Plaats: Onderin
Tijd: 80-90 minuten

Gasoven:
Stand: 4-5
Plaats: onderin
Tijd: 75-85 minuten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten