vrijdag 9 december 2016

Weer iets met pompoen

Vroeger was ik niet zo dol op pompoen, het smaakte me te zoetig en te wee. Maar ik heb geleerd dat het simpel op smaak te brengen is, bijvoorbeeld met een beetje sambal of een wat scherp specerijtje (mijn favoriet is paprikapoeder Rosenscharf, een Hongaarse variatie die in Nederland amper voorkomt maar in Duitsland, al direct over de grens, zeer bekend is). Een goede bekende met een pied à terre in Hongarije heeft ooit enkele zakjes meegenomen waardoor ik even vooruit kan.

En ook met nootjes kun je het leuk opleuken. Ik koop dat los bij De Tuinen (tegenwoordig Holland & Barrett), daar kun je zelf scheppen voor 2,50 per ons, maar als je in je eentje eet heb je aan een paar nootjes (<50 g) genoeg. Deze keer kocht ik een paar hazelnoten en macadamianoten, en wat pompoenpitjes.

De pompoen was in de bonus (prijs per gewicht ipv per stuk, ik kocht de kleinste).

Uit mijn krankzinnig grote receptendatabase viste ik een recept voor pompoen uit de oven, waar ik wat variaties op losliet.

wat tijm (bij takjes tijm: de blaadjes eraf rissen)
een half pompoentje
wat zout en peper
een gesnipperd uitje
3 teentjes knoflook, in plakjes
wat champignons in plakjes
1 eetlepel balsamicoazijn
wat olijfolie extra vierge
een mengseltje van macadamianoten, hazelnoten en pompoenpitjes (hak ze even fijn of kneus ze grof in een vijzeltje)
geraspte oude kaas

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Verwijder pitten en draden van de pompoen (een lepel helpt daarbij!) en snij de pompoen in parten of stukjes. Schillen hoeft niet. Leg de pompoen in een braadslede of ovenvaste schaal en bestrooi met wat geraspte kaas, tijm, zout en peper.

Doe ui, knoflook en champignons erbij en hussel wat door elkaar heen. Eventueel nog wat kaas, tijm, zout en/of peper erbij naar smaak.
Sprenkel er wat olijfolie en balsamico-azijn over en hussel weer door elkaar.
Zet in de oven en laat in 30-40 minuten gaar laten worden. Halverwege eventueel even omhusselen.


Verhit een koekenpan zonder olie of vet en rooster de noten en pitten. Pas op, het mag niet verbranden of walmen! Schud regelmatig om en blijf er vooral bij! Laat je hierdoor niet afschrikken, het is in een draai en een zucht klaar en is echt niet veel werk, maar de smaak komt er wel goed mee naar boven.

Strooi het over het pompoenschoteltje en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten