vrijdag 29 januari 2016

Masterchef Polderdame: knolselderij met sinaasappel en spek!

Omdat de diepvries en bijkeuken nogal vol is, vind ik het een mooie uitdaging voorlopig zoveel mogelijk te leven van wat er in voorraad is. Ik heb bijvoorbeeld nog knolselderij, spek en sinaasappelen.

Ik vond dit recept.

Ik ben sinds mijn verjaardag in het bezit van een zesteur (citrusrasp) en het is een geweldig ding! Samen met mijn recentelijk (met zegels van de Jumbo) aangeschafte Jamie Oliver messenset is het koken een stuk makkelijker geworden. Natuurlijk doen de messen van een goedkoop merk het ook, maar als ik merk hoe zo'n duur mes als boter door een hele knolselderij glijdt, voel ik me heel gelukkig ;)

Het was het meer dan waard!

Recept is voor 4 personen.

Foto: ah.nl
1 knolselderij
2 eetlepels citroensap
1 ui
1 sinaasappel
3 eetlepels olijfolie
75 g spekreepjes (duopak à ca. 250 g)
1 eetlepel grove Zaanse mosterd (Huisman)
6 takjes peterselie
1 eetlepel crème fraîche
zout
versgemalen peper

Bereiden
Boven- en onderkant van knolselderij dun eraf snijden. Rest van knolselderij met groot mes in plakken snijden. Plakken schillen, wassen en in blokjes snijden. Tot gebruik in ruim water met citroensap bewaren. 
Ui pellen en snipperen. Sinaasappel goed schoonboenen en ca. 3/4 deel van schil eraf raspen. Sinaasappel halveren en uitpersen.
In grote pan olie verhitten. Ui ca. 3 minuten zachtjes bakken. Knolselderij uit water halen en met spek ca. 2 minuten al omscheppend meebakken. 
Erdoor roeren: sinaasappelsap, 3/4 deel van sinaasappelrasp, mosterd en scheutje water. Selderij afgedekt in ca. 20 minuten zachtjes gaar stoven.
Intussen peterselie fijn knippen. Peterselie, rest van geraspte schil en crème fraîche door knolselderij roeren. Op smaak brengen met zout en peper. 

Serveren met kip of braadworst en gebakken aardappels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten