zondag 12 februari 2017

Nogmaals haaienvinnensoep

Wie mij kent weet dat je mij heel erg blij kunt maken met een haaienvinnensoep van de Chinees. Hoe simpelder en ouderwetser het restaurant (denk aan: tientallen jaren oud interieur, slecht Nederlands sprekend personeel met een oma of opa die duidelijk de leiding heeft, geen website, menu vol taalfouten), hoe beter de haaienvinnensoep.

Na veel zoeken is het me gelukt die soep redelijk te benaderen. En niet zo lang geleden ontdekte ik dat het eigenlijk Egg Drop Soup heet...! Geen idee wie heeft bedacht waarom het haaienvinnensoep moet heten, want er komt (gelukkig) geen vis aan te pas.

Op dit moment zie ik op Facebook regelmatig een recept van de Zuid-Koreaanse Seonkyoung Longest langskomen dat erg lijkt op mijn recept (nou ja, "mijn"... Ik heb het ook niet van mezelf). Er is ook een filmpje van.

"Mijn" recept zegt trouwens dat je het vuur uit moet zetten als je het ei erdoor roert, maar zo te zien lukt het ook mét vuur om zo'n mooi eistructuurtje te krijgen.

Ik gebruik zelf als basis zelfgetrokken kipbouillon met wat zout, witte peper en ve-tsin (waar niet iedereen tegen kan, let daar op!). En verder wat gesnipperde kip of ham. Ik bind het met aardappelzetmeel maar het kan natuurlijk ook met maïzena.

Een paar dagen geleden heb ik een restje aspergebouillon gebruikt als basis voor de soep.

Ik ben sowieso dol op soepjes, maar haaienvinnensoep ofwel egg drop soup is veruit mijn favoriet! Vandaar dat hij weer een plekje krijgt op mijn blog. Er bestaat namelijk geen "teveel haaienvinnensoep" ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten