woensdag 15 september 2004

Kokkie Polderdame

Half september is het weer zover: het jaarlijkse uitje met mijn mailvriendinnen! Het is de 3e keer dat we met ons (bijna) allen (14 meiden) een groot huisje huren voor een weekend.

Het is traditie geworden dat de meiden zaterdag gaan shoppen. Nou heb ik daar een grondige hekel aan ;) maar dáár hadden we al vanaf de eerste keer een oplossing voor gevonden: terwijl zij hun beursjes leeg lieten schudden, bereidde ik een uitgebreide maaltijd! Zo snijdt het mes aan 2 kanten: zíj een shopmiddag, ík even rust (heb ik gewoon nodig in zo'n druk weekend), mijn mp3-speler op 10 en op mijn gemak kokkerellen, mijn hobby!

De vorige keren wilden de dames Mexicaans. Ofwel tortilla's en zo. Dat kende ik niet, ik heb het moeten leren en heel hard moeten oefenen... maar het lukte!
Nu heb ik voorgesteld een Indische rijsttafel te maken. Vrijwel unaniem gingen de meiden daarmee accoord.!

Maar... een échte rijsttafel maak je niet effe snel met zakjes van de Conimex. Nee, een échte rijsttafel bestaat uit, ik citeer:

Er is een vaste regel voor het samenstellen van een rijsttafel. Om te beginnen serveert U rijst, dit kan gewone witte rijst zijn, nasi goreng of nasi koening met daarbij een aantal bijgerechten, liefst zo gevariëerd mogelijk;dus niet alleen maar vleesgerechten en geen of slechts 1 groentegerecht maar een sortering van verschillende hoofdingrediënten. Kies bijv. een gerecht met vlees, een met vis, een met kip, een met ei en een groentegerecht. Maak de maaltijd compleet met een aantal bijgerechten als atjar (zoetzuur), gorengans (drooggebakken gerechten), sambal en een of andere soort kroepoek. Wilt U een uitgebreidere maaltijd, kies dan een tweede gerecht van elke soort; vlees, vis, gevogelte, ei, groente enzovoort. Het verdient aanbeveling bij het plannen van een rijsttafel een echt werkschema te maken. 

En daar ben ik inmiddels mee begonnen. Ik heb om te beginnen een menu gemaakt en die ziet er zó uit:

Sambal compagnie van de legerkok
Sambal goreng buncis (sperzieboontjes)
Atjar Tjampoer
Serundeng
Sambal goreng telor (met ei)
Ikan bumbu Bali
Babi kecap
Abon-abon
Ajam semoor
Nasi putih en Nasi goreng
Sajoer lodeh
Krupuk
Rujak manis

Heel wat werk, als je alles zélf wil maken! Maar gelukkig hebben we een grote vriezer en kan e.e.a. van tevoren worden gemaakt. En daarmee ben ik inmiddels begonnen! Het hele gezin loopt kwijlend door het huis en de afwasmachine draait overuren...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten