maandag 30 maart 2020

Soms zijn zakjes en pakjes wél lekker!

Dit blogje is door niemand gesponsord, het is mijn eigen mening.

Ik ben geen fan van pakjes en zakjes. Er zit vaak van alles in wat je niet gebruikt als je iets zelf gaat maken en de smaak vind ik vaak lelijk tegenvallen. Nee, dan kunnen we het zelf vaak wel beter! Veel inspiratie haal ik uit de site Koken met Karin (ook bekend van Trouw).

Maar zo af en toe gebruik ik toch een pakje of zakje. Omdat ik lui ben, of geen tijd of energie heb om uitgebreid te kokkerellen. Meestal valt het tegen. Maar laatst heb ik een zakje gevonden dat me erg verraste: de Indische kruidenpasta's van Samasaya. Ik heb meteen wat info gezocht en ontdekte dat de drijvende kracht achter dit voor mij tot dan toe onbekende merk Lonny Gerungan is. Ik ken hem als televisiekok die ook boeken heeft geschreven over de Indonesische keuken en de "kookmandjes" met Indische en Thaise kant-en-klaarmaaltijden. Die heb ik niet vaak gegeten want ze waren vrij prijzig, maar volgens mij waren ze wel te doen, als ik me goed herinner. Geen idee of het nog bestaat.

Maar ik heb nu deze kruidenpasta's ontdekt. Niet de goedkoopste, maar een blik op de ingrediëntenlijst maakte me nieuwsgierig. Het enige toevoegsel dat je niet gebruikt als je het zelf maakt was namelijk xanthaangom om het wat dikker te maken. Verder alleen maar kruiden, specerijen, ketjap, olie en suiker (wordt veel gebruikt in de Indische keuken in de vorm van gula jawa). Zo bevat de nasipasta: water, knoflook, ui, trassi, chilipeper, natuurazijn, raapolie, zout, paprika, witte peper en die xanthaangom.

Koningsvogel is ook een goed merk, maar die heeft nog wel wat conserveermiddelen en "natuurlijk aroma".

De mixjes van Samasaya zijn exclusief te koop bij Albert Heijn en ik beveel ze van harte aan als je geen zin, tijd of energie hebt om de nodige boemboe zelf te oeleken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten