donderdag 10 november 2016

Eisbein

Een tijd geleden heb ik in Duitsland Eisbein (ongepekeld) gekocht. Dat is een stuk varkenspoot. Die aankoop lag al een tijdje ergens achterin de vriezer maar ik dacht er weer aan toen dinsdag de zuurkool in de aanbieding was bij Deen. Want Eisbein en Sauerkraut is een prachtige combinatie, is me ooit verteld!

Ik ben gaan googlen naar recepten en de rode draad in de gevonden berichten was: indien ongepekeld, dan vooral niet karig zijn met zout. Verder werden als specerijen vooral laurierblad, piment (allspice), jeneverbes, kruidnagel en komijn (op Nederlandse sites) of kummel (ofwel karwijzaad, op Duitse sites) genoemd.

In de slowcooker deed ik genoeg water om de varkenspoot te bedekken. Verder een in stukken gesneden ui, een teentje knof (worden er bij mij al gauw, twee, drie, vier...), de bovengenoemde specerijen (doe altijd iets meer kruiderij in de slowcooker anders wordt het snel flauw), een draai peper en vooral zout, een volle eetlepel, wat voor een zoutmijder als ikke bizar veel is. Maar ik ben gewaarschuwd de zoutpot in dit geval vooral niet te mijden, dus vooruit dan maar.

Slowcooker een dagdeel op hoog en een dagdeel op laag. Daarna een nachtje rust met pan en al in de koele (zeg nu maar gerust: koude) bijkeuken.

De volgende ochtend constateerde ik allereerst dat het kookvocht een interessante gelatinepudding-achtige substantie was geworden! Natuurlijk van het bot in het vlees! Ik overweeg hier nog een goeie aspic of zo van te maken, het is te lekker om weg te doen.
Verder bleek het vlees, dat een taaie reputatie schijnt te hebben als je het niet goed doet, botertjesmals te zijn. Ik was blij als een kind!
Wat ook opviel was, dat er amper vet op de vloeistof dreef. Wat me meeviel, want er zit immers ook een dikke huid om de poot. 
En tenslotte bleek de pekel-actie helemaal niet zo dramatisch te zijn, maar juist precies de goede smaak te hebben gegeven!

Het (of is het de?) Eisbein moest voor opdienen nog even een kuurtje onder de grill of in een hete (als in 230-250 graden celcius) ondergaan om het vel te bruinen. Wel oppassen dat het niet hard wordt! Ook dit werd een succes.

Toevallig had ik een eter over de vloer en hij heeft, net als ik, alles helemaal opgegeten!

Het was wat mij betreft een topper, en dit wil ik vaker doen. Nu op zoek naar een niet al te ver gelegen slager :)

Foto: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/05644_gebratenes_Eisbein_mit_Bier_in_Sanok,_2011.png

Geen opmerkingen:

Een reactie posten